روز جهانی حیات وحش

منتشر شده ۱۴۰۰/۱۲/۱۲

به روزرسانی شده ۱۴۰۰/۱۲/۱۵

روز جهانی حیات وحش

مقدمه :

امروز ۱۲ اسفند ماه برابر است با ۳ مارس  جهانی حیات وحش هر سال توسط تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد و در جهت بالا بردن سطح آگاهی مردم دنیا گرامی داشته و پاس داشته می شود.

تاریخ ۳ مارس :

همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، در تقویم جهانی هر ساله ۳ مارس که برابر است با ۱۲ اسفند به نام روز جهانی حیات وحش معرفی شده است.

 ۳ مارس

هر سال، تمامی کشورهایی که به عضویت سازمان ملل متحد در آمده اند این روز را جشن می گیرند و مهم ترین هدف در این روز این است که آگاهی مردم کشورشان و در نهایت دنیا از وضعیت گیاهان و جانوران وحشی بالاتر برود.

نجات حیوانات در حال انقراض :

در تاریخ ۲۰ دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست شماره ی ۶۸ خود، روز ۳ مارس هر سال را به عنوان روز جهانی حیات وحش برای تمامی جهان تصویب کرد تا از این طریق حیات در حال انقراض بسیاری از حیوانات را نجات دهند.

معاهده جهانی :

در این روز معاهده ی چند جانبه ی( سایتس) برای حفاظت کردن از گونه‌ های مختلف گیاهی و جانوری در معرض خطر به تصویب رسید. انتخاب این روز به پیشنهاد کشور تایلند صورت گرفته است.

مقابله با جنایات :

اهمیتی که این روز دارد بیشتر در آن است که به مقابله با جنایات پیدا و پنهانی که در حق حیات وحش اتفاق می افتد، اطلاع رسانی و مبارزه می کند.

البته نباید از یادآوری تاثیر آن ها بر روی گستره های اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی نادیده بگیریم.
حیات وحش و حیوانات از گنج هایی هستند که در کره ی زمین وجود دارند و باید برای حفظ زندگی و شرایط زندگی آن ها بسیار بکوشیم.

جنبه های زندگی :

این که می گوییم همه ی جنبه های زندگی آنان شامل عواملی همچون:

اکولوژیک، ژنتیک، اجتماع، علم، آموزش، فرهنگ، تفریح و حتی زیبایی شناسی تعامل آن ها و روابط بشری است.

حیوانات در حال انقراض

از جمله ی عوامل مخربی که چرخه ی زندگی حیوانات را تحت تاثیر خود قرار می دهد عبارتند از:

تلفات زیستگاه ها، تغییرات آب و هوایی و شکار بی رویه که هم حیات وحش که بر روی زندگی انسان ها نیز تاثیر گذاشته است.

تهدیدات

اما از جمله ی تهدیداتی که در حال حاضر برای حیوانات وجود دارد و باید با آن به صورت بسیار جدی مبارزه کرد، قاچاق حیوانات است روز ۳ مارس هر سال این را به ما یاد آوری می نماید که ما چه وظیفه ای در برابر حیوانات و چرخه ی محیط زیست آنان داریم.

کنوانسیون تجارت بین المللی

دبیرخانه ی کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های جانوری و گیاهی در معرض انقراض در همکاری با سایر سازمان های مرتبط با سازمان ملل متحد اجرای روز جهانی حیات وحش را بسیار آسان می کند.

این کنوانسیون با ۱۸۳ کشور عضو، به وسیله ی تعدیل تجارت گونه های گیاهی و جانوری، یکی از قوی ترین ابزارهای جهانی برای حفاظت از تنوع زیستی به شمار می رود.

انقراض بسیاری از گونه‌ها

از چهار دهه پیش که بشر انقراض بسیاری از گونه‌های زیستی جانوری و گیاهی را در محیط زندگی خود مشاهده می‌کند.

تنوع اکوسیستم و حفظ آن برای بقاء حیات در کره زمین اهمیت بیشتری یافته است.

درست است که انقراض بخشی از چرخهٔ طبیعی به‌شمار می‌رود، ولی انسان به انقراض گونه‌ها سرعت بخشیده است و گونه‌های در معرض خطر انقراض را افزایش می‌دهد.

روز جهانی حیات وحش

گزارش صندوق جهانی

به عنوان مثال بنا به گزارش صندوق جهانی حیات وحش در سوئیس گسترش مناطق زیرکشت درختان زودرشد.

(توسط انسان) به جای جنگل‌های طبیعی مانع شکل گیری چرخه زیستی جانوران می‌شود ، به همین دلیل انقراض گونه‌های اکوسیستم را سرعت می‌بخشد.

یا گونه گیاهی لاله واژگون در ایران به علت چیدن آن‌ها از طبیعت و فروش آن‌ها به عنوان گل زینتی در خطر انقراض است.

نگاهی به روز جهانی حیات وحش

نگاهی به روز جهانی حیات وحش ؛ جنگل پشتوانه حیات بشریت ، جنگلها به عنوان پشتوانه ای برای ثبات حیات بشری در زیست کره محسوب می شوند.

از چهار دهه پیش که بشر انقراض بسیاری از گونه‌های زیستی جانوری و گیاهی را در محیط زندگی خود مشاهده می‌کند، تنوع اکوسیستم و حفظ آن برای بقاء حیات در کره زمین اهمیت بیشتری یافته است.

روز جهانی حیات وحش

نجات حیوانات در حال انقراض

گونه‌ های در خطر انقراض

  • روباه ترکمنی
  • خرس سیاه بلوچی
  • شاه گوش
  • روباه شنی
  • شاه روباه ایرانی
  • گوزن زرد ایرانی
  • فک خزری
  • لاک‌پشت پوزه عقابی خلیج فارس
  • پلنگ مازندرانیوز ایرانی
  • ببرسیبری
    ×

    ارسال پیام با واتساپ

    ×